Asperen heeft tegen HSSC’61 nergens recht op

5 september 2015 15:00

Wild, S. De

Opstelling

Asperen bakte er bij de seizoensstart helemaal niets van. De ploeg werd door het uit de 4e klasse gepromoveerde HSSC’61 afgedroogd: 1-4.

De mannen van Richard Smaal faalden collectief en individueel. Alle overtuiging ontbrak en tot overmaat van ramp ging Asperen enkele keren kinderlijk in de fout, waardoor het sterk spelende HSSC’61 geen moment in de problemen kwam.

Smaal had zijn jongens vooraf nochtans gewaarschuwd. “Maar mijn woorden kwamen blijkbaar pas tijdens de wedstrijd aan. En toen was het te laat.” Met name de beresterke Heicop-spits bleek een ware plaag voor de defensie. “We wisten dat hij hun belangrijke man is, maar toch joeg hij iedereen de stuipen op het lijf. Dat zegt genoeg.”

Schuldbewust
Asperen zat al niet lekker in de wedstrijd toen de van LRC overgekomen doelman Dennis Rooijakkers gruwelijk in de fout ging. Hij trapte finaal naast een terugspeelbal en de HSSC spits kon makkelijk scoren: 0-1. Dennis was na afloop schuldbewust: “Ik twijfelde tussen een lange haal en de bal breed spelen en raakte de bal toen maar half. Wij hebben niet goed gespeeld. We hadden een totale off-day, maar ik heb HSSC in het zadel geholpen.”

Vijf minuten voor rust moest Rooijakkers de bal opnieuw uit zijn net halen toen Bas Scheenhart, ondanks buitenspel van Lucas van Dam, volledig vrijstaand de 0-2 binnen mocht tikken. Als Asperen na de thee nog enige aspiraties op een goed resultaat had, werden die snel de kop ingedrukt. Dankzij een oogstrelende vrije trap van Frank de Goeij verdween de 0-3 achter Rooijakkers in de kruising. De 0-4 onderstreepte de wanvertoning. Pieter Marten Hoekstra gunde de bal aan Lucas van Dam die via Rooijakkers scoorde.

Onderschatting
Pas daarna kwam Asperen wat beter in de wedstrijd. Het leverde echter slechts één treffer op. Na een overigens prima aanval schoot Melvin Collé hard de 1-4 binnen. Smaal zocht een verklaring: “Twee jaar geleden wonnen we twee keer van HSSC en vorig jaar in een oefenwedstrijd wonnen we ook makkelijk. Dan kan dit best eens onderschatting zijn. Afgelopen week speelden we in de beker tegen Leerdam Sport nog een prima wedstrijd, maar het gaat niet vanzelf. Nooit. Je moet iedere week weer scherp zijn. Ik heb vandaag geen enkel lichtpuntje gezien.”